Ofte stilte spørsmål

Under finner du spørsmål og svar på ofte stilte spørsmål, ta gjerne kontakt med oss på post@rlink.no om du ikke finner svaret spørsmålet ditt her.

Hvordan fungerer bredbånd fra Radiolink?

Radiolink Telemark AS har bygd opp et nett av linkstasjoner rundt på fjelltopper i Øvre Telemark.

Det er rundt 200 sendere. Om du har fri sikt til en av disse, setter vi opp en liten antenne på veggen eller taket. Fra antenna går det en nettverkskabel som du kan plugge til pc eller trådløs router.

Kan jeg finne ut om Radiolink har dekning hos meg?

Ja, dekningskartet skal stemme ganske godt. Er det gult der du er, skal det være dekning der. Likevel kan skog andre ting skygge for fri sikt til vår sender. Er du i tvil, så ta gjerne kontakt med oss.

Kan jeg montere selv?

I utgangspunktet kommer det en montør til deg for å sjekke om du har god nok sikt og at antenna blir riktig innstilt på vår sender. Montøren setter også på plugg på kabelen etter at den er tredd gjennom veggen, slik at en ikke trenger å borre like stort hull.

Vi kan sende antenne og kabel hvis du ønsker det, men montering er inkludert i etableringsprisen.

Vi opplever også at monteringer utført av kunden selv, ofte ikke er tilstrekkelig utført.

Montering anbefales!

Må det være helt fri sikt til linken?

Ja. Signalet er som et rør på 8 meter i diameter. Er det hindringer i denne sonen, vil det påvirke signalet og gjære det svakere i f.eks. regnvær.

Hvor lang kan kabelen til antenna være?

Kabelen kan være inntil 100 meter. Kabel over 15 meter vil fakturere ekstra.

Leverer Radiolink også trådløs router?

Nei, det må du kjøpe selv. På f.eks. Power eller lignende butikker. Da får du også hjelp til å finne router som passer ditt behov og bolig.

Jeg har en ADSL-router liggende, kan jeg bruke den på nett fra Radiolink?

I utgangspunktet ikke. En ADSL-router er lagd for ADSL-signal gjennom telefonlinja, men med noen endringer kan den allikevel brukes.

Antenna som blir levert av Radiolink, har en innebygd router, så du trenger bare å bruke den trådløse delen. Du må da logge inn på routeren og skru av DHCP-serveren, sånn at den ikke deler ut IP-adresser. Deretter plugger du ethernet-kabelen fra Radiolink inn i ev portene merket 1-4.

Hvordan bestiller jeg abonnement?

Det gjør du via vårt kontaktskjema på nettsiden vår. Vi må ha alle bestillinger skriftlig.

Hvordan sier jeg opp abonnementet mitt?

Det gjør du via vårt kontaktskjema på nettsiden vår, merk den med oppsigelse. Vi må ha alle oppsigelser skriftlige

Hvem er ansvarlig for utstyret levert fra Radiolink?

Kunden selv er ansvarlig for montert utstyr og bør trekke ut alle kontakter før tordenvær. Skulle antenna bli ødelagt, må du eventuelt bruke innboforsikringen din. Pris på ny antenne er ca.1000 kroner.

Kan jeg se en oversikt over mine fakturaer?

Kundenummeret ditt finner du på alle fakturaer fra Radiolink. Du kan også få det tilsendte på SMS via å klikke på linken der du logger inn på «mine sider» Ta kontakt på post@rlink.no dersom du er usikker.

Kan jeg endre farten på mitt abonnement?

Ja, bare ta kontakt med oss på post@rlink.no så ordner vi det.

Jeg kommer ikke på nett, hva kan jeg sjekke selv?

De fleste antenne våre har signallamper på baksiden, sjekk om de lyser. Hvis de lyser betyr det at det er kontakt med senderen. Det er viktig at antenna har strøm. Inne ved routeren er det en kort splittet kabel som sender strøm til antenna. Da ene enden skal stå i routeren din og den andre enden skal være tilkobla en strømforsyning som ser ut som en lader. Sjekk at alle koblinger sitter godt på plass.

Det lyser i antenna, men jeg kommer ikke på nett...

Du kan ta nettverkskabelen ut av routeren og koble den rett i PC`n for å sjekk om du kommer på nett. Dersom du kommer på nett kan det være noe feil med routeren din.